Використання ІКТ на уроках історії

20.03.2016 19:04

Перехід України до високотехнологічного інформаційного суспільства зумовлює необхідність глибокого оновлення системи освіти, яка є основою розвитку країни, запорукою її майбутнього. У проекті національної доктрини розвитку освіти України в ХХІ столітті наголошується, що стрижнем освіти має стати виховання особистості, здатної до творчої праці, самонавчання і професійного розвитку, мобільної в освоєнні та впровадження новітніх наукомістких технологій. Одним із вирішальних чинників модернізації системи освіти є створення нового покоління засобів навчання, які поєднують досягнення сучасної педагогічної науки з потужними дидактичними можливостями комп’ютерних технологій.

Дидактичні можливості комп’ютерних технологій:

  • Джерело інформації
  • Диференційована організація навчального процесу
  • Контроль за ступенем засвоєння інформації
  • Регулювання темпу вивчення навчального предмету
  • Забезпечення зворотних зв’язків

Комп’ютер у школі поступово стає ефективним засобом створення сприятливих умов для інтенсифікації та підвищення якості навчального процесу, підготовки школярів до самостійної життєдіяльності в інформаційному суспільстві. Він дає можливості для творчого розвитку підростаючого покоління, сприяє розв’язанню  багатьох складних проблем.

Що ж дає  інформатизація в сфері освіти, зокрема вчителю?

 По-перше, істотно змінює на краще зміст і форми навчального процесу;

 по-друге, дає можливість вирішувати завдання інтенсифікації та індивідуалізації навчання, формування пізнавальних здібностей учнів,

 поліпшення організації навчального процесу…

Інноваційні технології дозволяють поєднати теорію з практикою, текстовий і наочний матеріал, графічні засоби, відеозображення, мовний та музичний супровід, створити уявлення реального оточення, спілкування. Вони забезпечують активну (вербальну і невербальну) діяльність учнів у процесі вивчення української мови в школі, гнучкість і варіювання тренувальних вправ і видів контролю, актуалізують пізнавальну діяльність і розвивають критичне та творче мислення, розширюють можливості здобуття, осмислення та презентації інформації, дають змогу моделювати комунікативні ситуації, загалом робити уроки мови привабливими, цікавими для дітей.

Нові інформаційні технології під час вивчення української мови в школі сприяють підвищенню рівня мовної освіти, вдосконалюють якість навчання мови завдяки: інтенсифікації й індивідуалізації навчально-виховного процесу за допомогою більш повного використання доступної інформації; розробці перспективних методів, засобів і форм навчання мови з орієнтацією на комунікативну, розвиваючу, діяльнісну й особистісно орієнтовану освіту; синтезу різних видів навчальної діяльності; формуванню інформаційного світогляду учнів.

При застосуванні ІКТ на уроках української мови перед учителем стоїть декілька питань, що окреслюють проблемну ситуацію, а саме:

  1) як найкращим чином організувати взаємодію з ІКТ при вивченні мови;

2) які потрібні зміни змісту предметної області при навчанні із застосуванням ІКТ.

Застосування ІКТ на уроках української мови передбачає підвищення ефективності і якості навчального процесу, інтенсифікацію навчання мови й активності пізнавальної діяльності, поглиблення знань учнів з предмета, розвиток креативного мислення, комунікативних вмінь, мовленнєвої компетенції, формування вмінь адаптуватися до будь-якої ситуації спілкування.

Використання ІКТ на уроках  української мови засвідчило, що можна виокремити наступні переваги їх застосування у навчально-виховному процесі в цілому та на кожному конкретному уроці, що спричинює зміни організаційних моментів, а саме: відбувається економія часу як уроку, так і підготовки до нього; з'являється зручність у його проведенні; обсяг та технологічні можливості дозволяють будувати будь-які типи уроків та у більшому обсязі використовувати різні види навчальної діяльності учнів (у тому числі, й самостійної).

         Комп’ютер можна використовувати на всіх етапах процесу навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі рівня навчальних досягнень. Я використовую  комп’ютер на уроках мови як при вивченні нового матеріалу, так і при закріпленні, узагальненні та систематизації вивченого. На уроках літератури найчастіше під час вивчення нового матеріалу. На уроках комп’ютер виконує функції вчителя, а саме:

 - є джерелом інформації (частково замінює вчителя або книгу);

 - наочною допомогою , при чому наочність якісно нового рівня з можливостями мультимедіа й телекомунікації);

 - тренажером;

 - засобом діагностики та контролю.

 Використання комп’ютера  на уроках розширює мої можливості як учителя під час підбору матеріалу до уроку і форм навчальної роботи, робить уроки яскравими та цікавими, інформаційно та емоційно насиченими.

Звичайно ж, комп’ютер на уроках виступає як засіб навчання, що може значно підвищити ефективність уроку, сприяти міцнішому засвоєнню знань учнів, активізує діяльність учнів. Використовуючи комп’ютер, можна проводити уроки-презентації, уроки-дослідження, віртуальні екскурсії (відвідати музеї, не відходячи від розумної машини), уроки-проекти (учні готують власні проекти комп’ютерного уроку, що дозволяє їм закріпити й поглибити знання).

Наголошуючи на формуванні мовленнєвої компетенції засобами інноваційних технологій, ми повинні спиратись на те, що людина запам’ятовує 20% почутого, 40% побаченого, 60% побаченого і почутого, 80% побаченого, почутого і зробленого самостійно. Формування мовленнєвої компетенції включає в себе зміст мовної освіти та організаційні форми, методи і засоби навчання української мови. Знання з морфології, сполучуваності лексем, правильне використання у мовленні одиниць мови, побудова власних висловлювань (діалогічних і монологічних), збагачення активного словникового запасу сприяє ефективному оволодінню учнями мовленнєвою компетенцією.

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовуються на уроках української мови та літератури, можна стисло визначити так:

- посилення мотивації навчання;

 - активізація навчальної діяльності учнів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);

- індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності школярів;

- урізноманітнення форм подання інформації;

 - урізноманітнення типів навчальних завдань;

 - створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;

 - постійне застосування ігрових прийомів;

 - забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії;

 - можливість відтворення фрагмента учбової діяльності.

 Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час учні спроможні засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо. Досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:

 - зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;

 - полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;

 - запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;

 - збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень; - скорочення часу на розкриття проблеми.

Вважаю, що систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема системи презентацій, сприяє наступному:

 - підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;

 - зростанню продуктивності уроку;

 - реалізації міжпредметних зв’язків;

 - уможливленню організації проектної діяльності учнів зі створення навчальних програм під керуванням учителів інформатики та української мови;

 - логічному викладу навчального матеріалу, що значно підвищує рівень знань учнів;

 - покращенню взаємин "учень-учитель", особливо з учнями, "далекими" від мови та літератури, які, зазвичай, захоплюються інформатикою;

 - зміні ставлення школярів до комп’ютера: вони починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності. 

Використання комп’ютерної техніки справді робить урок цікавим і по-справжньому сучасним, контроль і підбиття підсумків проходять об’єктивно і своєчасно.

 Головною метою учителя, який використовує інформаційно-комунікаційні технології на уроці, має бути – створення сприятливих умов для активного розвитку пізнавальної діяльності, успіх якої значною мірою залежить від різноманітності пізнавального простору.

Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами.

В практичній діяльності на уроках історії надаю перевагу використанню власного дидактичного засобу — мультимедійної комп'ютерної презентації, зокрема такі їх види:

  • презентації для лекційного викладу матеріалу;
  • презентації для повторювально-узагальнювальних уроків;
  • презентації для уроків тематичного оцінювання знань.

Можу сказати, що використання презентацій полегшують роботу вчителя як лектора. На відміну від традиційної, комп'ютерна лекція має великі можливості використання ілюстративних матеріалів.

Демонстрація презентації супроводжує лекційну частину заняття, сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Екран дисплея і слово вчителя — дієві засоби розвитку мовлення на уроках літератури. Учні навчаються слухати мову, дивитись та усвідомлювати екранний образ, що поглиблює розуміння лекції, бо на рецептори діє емоційна мова з її виражальними засобами (темпом, тембром, паузами, інтонацією та ін.), і зорові образи. Крім того, це дає змогу «оживити» урок, пов'язати вивчення матеріалу з враженнями, спостереженнями учнів.

   Кожна сторінка презентації містить текстову, графічну та анімаційну інформацію. Це справляє сильний емоційний вплив на учнів, а також стимулює їх творчі здібності. Таким чином, комп'ютер виступає як технічний засіб навчання.

Застосовуючи можливості локальної мережі кабінету інформатики, діти мають змогу спостерігати зображення на своїх моніторах. Учні, які слухають матеріал, одночасно можуть бачити демонстраційний матеріал. Тому комп'ютерну лекцію потрібно розглядати як новий інструмент у роботі вчителя, що дозволяє створювати наглядові і більш інформаційно насичені уроки.

Визначальними пріоритетами моєї практичної діяльності є особистісно орієнтований підхід, індивідуалізація й диференціація навчання. Орієнтація на конкретного учня, його потенційні можливості як партнера, який свідомо здобуває знання, розвиває здібності, набуває досвіду спілкування в діалозі, аргументовано відстоює свою думку.

Атмосфера доброзичливості та співробітництва, яку я намагаюся створити на своїх уроках, сприяє інтелектуальній розкутості учнів, вільному обміну думками, реалізації їх пізнавальних потреб й інтересів.

Отже, створення мультимедійних презентацій посилюють діяльну активність учня як суб’єкта навчального процесу. Саме для цієї роботи використовуємо  програму PowerPoint, за допомогою якої учні створюють презентації за результатами своєї дослідницької діяльності за змістом літературного твору, під час опрацювання характеристики героя, біографії письменника.

Мультимедійні уроки, зазвичай, будую за такою структурою:

1. Мотивація уроку – короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою проблемного запитання.

2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

3. Основна частина уроку – опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликими текстовими фрагментами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, аудіозаписами, фотодокументами, таблицями, схемами (виклад необхідної інформації з теми у вигляді слайдів).

Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера. .

Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, творчий звіт з виконання індивідуального завдання. Звісно, використовуються і традиційні форми роботи та методи і прийоми навчання.

4. Підбиття підсумків уроку включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалося на уроці найбільше), способів діяльності учнів (для прикладу, чи раціональними були види діяльності, завдання, що використовувалися під час заняття) та відтворення учнями  основних понять уроку з демонстрацією слайдів з текстовими фрагментами.

Зрозуміло, що уроки з використанням мультимедійних технологій потребують великої підготовки. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними  програмами: графічними, flesh – анімації, web – редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео. Усе залежить від того, у якому вигляді ви вирішили подати інформацію. Це може бути відео, презентація, web – сторінка з різноманітними роликами. Взагалі, вибір дуже великий. Для унаочнення навчального матеріалу можна  використовувати ресурси Інтернету.

Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість дітей. Насамперед, нам самим має бути цікаво те, що ми робимо, як ведемо урок. Коли ти задоволений, щасливий від створеного уроку, то й твоя енергія обов’язково передається дітям. І ти, напевно, зможеш заразити своїм бажанням пізнати щось нове, разом створити якесь диво.

ПАМ′ЯТКА

по  використанню  відеоджерел.

  1. Перегляньте  відео  самостійно.
  2. Визначте,  на  якому  етапі  уроку  доцільно  його  використати,  як  воно  співвідноситься  з  текстом  підручника,  темою  уроку;
  3. Доцільно використовувати  весь  фільм  чи  його  фрагменти?
  4. Сформулюйте  запитання,  на  які  потрібно  буде  відповісти  учням  по  закінченню  роботи  з  відео джерелом;
  5. Проведіть  підготовчу  роботу  з  учнями:
    • активізація  їх  пізнавальної  діяльністі;
    • організація  їх  для  роботи (ручка,  зошит   для   нотаток):
    • мотивація  (тема,  дати,  персонажі,  події)
  6. По  закінченню  перегляду  фільму  (фрагменту), обговоріть  його  за  попередньо  заданими  учням запитаннями;
  7. Співставте  інформацію,  отриману  з  відеоджерела  з  інформацією,  отриманою  з  підручника  ( можна  наперед  задати  випереджувальне  завдання  по  підручнику);
  8. Визначте,  яке  джерело  більш  достовірне.

 

 

Особливості використання інформаційно-комунікативних технологій

у ході вивчення правознавства

У прийнятому Верховною Радою України 9 січня 2007 р. Законі «Про основні засади розвитку інформаційно­го суспільства в Україні на 2007—2015 роки» визначено однією зі стратегічних цілей «забезпечен­ня комп'ютерної та інформаційної грамотності насе­лення, насамперед шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх ІКТ у форму­ванні всебічно розвиненої особистості».

Переваги ІКТ грунтуються на їх основних можливостях:

* Мультимедійність — це доцільне поєднання в комп'ютерному навчальному засобі (презентації, програмі тощо) текстових, графічних, аудіо- та відеоматеріалів. Мультимедійність дає змогу макси­мально унаочнити навчальний матеріал.

Інтерактивність — це можливість спілкува­тися з комп'ютером, наявність іншої реакції про­грами на кожну іншу дію користувача. Інтерактив­ність — невід'ємна складова частина якісного на­вчального процесу та навчальних комп'ютерних матеріалів. Надаючи школярам можливість вибо­ру різних варіантів їх дій, інтерактивність є осно­вою тестів, навчальних ігор та інших засобів про­будження учнівського інтересу та пізнавальної ак­тивності. Презентаціям і подібним продуктам про­грамного забезпечення (ППЗ) інтерактивність на­дає нелінійної структури, яка передбачає можливість врахування різного ходу думок учнів на уроці та створює умови для активізації їх самостійного мислення, сприяє  розвитку твор­чих здібностей учнів.

•  Більша автономність та активність учнів у на­вчальному процесі — забезпечується можливістю їх вільного доступу до альтернативних джерел інформа­ції, які вони можуть шукати в Інтернеті. У інформа­ційному суспільстві вчитель і підручник вже не мо­жуть бути єдиними та непорушними джерелами іс­тини. Життя настільки стрімко змінюється, що жод­на освіта не в змозі забезпечити людину сумою необ­хідних і назавжди усталених знань. Тому від сучасної молоді вимагається оволодіння навичками самоосвіти, яку вона повинна продовжувати практично протягом усього свого життя. А найкращим інструментом для розвитку цих навичок нині є саме можливості ІКТ.

•   Забезпечення рівного доступу до якісної осві­ти — ще одна надзвичайно важлива перевага ІКТ, яка забезпечується  в результаті співпраці вчителя і учня.

•  Відповідність уподобанням і потребам сучас­ної молоді.

Ще Я.А. Коменський наполягав на тому, «щоб усе, що викладається юнацтву, не змушувало його робити будь-що супроти волі і внаслідок при­мусу, а навпаки давало змогу, наскільки це мож­ливо, все робити добровільно й самостійно з пев­ним захопленням». Цей принцип широ­ко використовується в сучасних педагогічних тех­нологіях, відомих як особистісно орієнтоване на­вчання та педагогіка співпраці (партнерська педаго­гіка) . А оскільки одним із пріоритет­них захоплень сучасної молоді є саме комп'ютерні технології, школа повинна спиратися на цей інте­рес учнів і максимально широко впроваджувати ІКТ у навчальний процес. Залучення учнів до ви­користання цих технологій також стане для них до­брою підготовкою до життя в сучасному світі, де володіння комп'ютером є однією з ключових компетентностей, що забезпечує конкурентоспромож­ність людини на ринку праці.

Економія коштів і часу. Як для держави – через випуск електронних підручників, так і для вчителя – через використання відповідних педагогічних програмних засобів.

Поряд з загальними можливостями і закономірностями використання ІКТ в навчальному процесі, цей процес має свої особливості і в залежності від конкретних дисциплін його застосування. Це стосується і суспільно-гуманітарних дисциплін,.

Як вчитель, зацікавлений в результативному використані ІКТ, хочу зазначити, що методика їх використання у викладанні суспільно-гуманітарних дисциплін,  зокрема історії та правознавства перебуває у стадії становлення. Це дає можливість вчителю бути учасником цього процесу.

Інформаційно-комунікаційні та мультимедійні технології у рам­ках шкільної історичної освіти можна використо­вувати з метою:

•  пояснення нового матеріалу;

•  контролю знань учнів;

•  організації самостійної роботи учнів на уро­ці та вдома;

•  організації пізнавального дозвілля учнів;

• розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення результатів своєї діяльності. Використання ІКТ буде ефективним і за умови залучення учнів до підготовки презентацій. Учні 9 класу залучаються до розроблення перших мульти­медійних навчальних матеріалів. Вони з інтересом і бажанням виконують ці завдання і презентації у них в основному інтерактивні.

Використання ІКТ значно активізує і правоосвітню роботу в школі. Засобами ІКТ є можливість представити матеріали як власного напрацювання, так і колег в ході Тижнів правових знань та днів профілактики. Так, в рамках Тижня правознавства були проведені заходи: поле чудес «Правова абетка», конкурс кросвордів, урок-захист проектів «Моя майбутня професія».

   Кабінет історії  КЗ «НСЗШ № 23» оснащений  комп′ютером, підключеними до мережі Інтернет, який на сьогоднішній день відіграє  свою роль у зацікавленні учнів можливістю підготувати презентацію, як домашнє завдання, перевірці своїх знань за допомогою тестових програм, переглядом відеофільмів. Технічна база кабінету використовується найчастіше за такими напрямками:

  1. Оформлення дидактичних, роздаткових матеріалів.
  2. Оцінювання знань учнів.
  3. Виготовлення наочності до уроків (презентації).
  4. Використання відео- та аудіо- матеріалів.

   Презентації використовуються як вчительські (під час подачі нового матеріалу), так і учнівські (під час перевірки домашнього завдання, захисту проекту).

Використання ІКТ значно активізує і правоосвітню роботу в школі. Засобами ІКТ є можливість представити матеріали як власного напрацювання, так і колег в ході Тижнів правових знань та днів профілактики.

На уроках та позакласних заходах активно використовуються відеоматеріали: «Хроніка визволення Нікополя», «Операція «Вісла». У кабінеті історії  зібрана відеотека:

  • Фільми циклу «КРАЇНА: історія українських земель»;
  • Фільми серії «Невідома Україна»;
  • Фільми серії «Вирішальні битви».

На різних етапах уроку використовуються  педагогічні програмні засоби :

  1.   Атлас з історії України – 10 клас.
  2. Атлас з всесвітньої історії  – 10 клас.
  3. Золота скарбниця України.
  4.  Курс «Історія України» (Гайдуков Л. Ф.)
  5. Міфи народів світу.
  6. Конструктор уроків української літератури 7-8 клас.
  7. "Енциклопедія Кирила і Мефодія".

   Для тематичного оцінювання знань учнів використовуються тести на базі контрольно-діагностична  система  TEST-W.  Питання тестів сформульовані у відповідності до чинних програм і підручників, що використовуються в навчальному процесі . Їх можна повідомити учням на початку вивчення теми, що надасть додаткову мотивацію для вивчення теми та самостійної роботи з підручником.

   Великі можливості надає комп′ютер в оформленні результатів краєзнавчої роботи. Використання комп’ютера дозволяє не лише створити комп’ютерну базу даних, а й розробляти проекти. Протягом року учні брали участь у  створенні проектів: «Моя родина – частина України»,  «Вулиці нашого міста», «Моя майбутня професія». Так, протягом року були розроблені презентації з тем: «Трипільська культура», «Розквіт Київської Русі», цикл уроків з теми «Єгипет», «Ти  - споживач», «Дитяча злочинність» та інші.

  Використання комп’ютерних засобів одночасно  з інноваційними прийомами і методами навчання при викладанні предметів суспільно-гуманітарного циклу та застосування їх під час проведення позакласних заходів підвищують:

-     продуктивність праці вчителя і учнів;

-     інформаційність процесу викладання;

-     можливості використання наочності на уроці;

-     мотивацію та індивідуалізацію навчання;

-    розвиток творчих можливостей учнів;

-     рівень сприятливого емоційно-психологічного стану.

  Учителеві, що використає ІКТ на уроках, не слід забувати, що в основі будь-якого навчального процесу лежать педагогічні технології. Інформаційні освітні ресурси повинні не замінити їх, а допомогти їм бути більш результативними. Вони дозволяють оптимізувати працю вчителя, щоб навчальний процес став більше ефективним. Але в центрі цього процесу стоїть вчитель, його живе слово.